Hi, entri kali
ini membicarakan tentang projek landasan berkembar elektrik (PLBE) Ipoh –
Padang Besar sepanjang 329 km yang baru sahaja siap dibina sepenuhnya pada
Oktober 2014 dan keseluruhan prasana tersebut diserahkan kepada pihak KTMB
(selaku pihak kerajaan) pada November 2014. Projek yang bernilai RM 12 billion
ini diselia oleh syarikat infrastruktur gergasi negara, Gamuda dan MMC yang
bergabung tenaga untuk menyiapkan projek ini dalam masa 5 tahun. Perancangan,
reka bentuk, pembinaan, pentauliahan, pengoperasian projek ini diuruskan oleh
Gamuda-MMC sendiri dan pakej isyarat&semboyan oleh dan pakej elektrifikasi oleh . Projek
ini dijangka membangunkan sektor ekonomi
di wilayah terlibat yang berjajaran dengan laluan Ipoh – Padang Besar serta
memajukan pengangkutan awam berasaskan rel di Malaysia selari dengan polisi
kerajaan ‘Program Transformasi Kerajaaan’ untuk memajukan sektor pengangkutan
awam dan sosio-ekonomi negara. Rel berkembar elektrik yang direka untuk kelajuan maksimum 180 km/j
tetapi operator menetapkan 160 km/j sebagai kelajuan operasi untuk tren
elektrik baharu ‘KTM Class 93’ yang bakal dilancarkan pada September ini untuk
laluan KL – Padang Besar bagi perkhidmatan ETS (Electric Train Service). Perjalanan
tanpa henti KL - Padang Besar ini hanya
mengambil masa 4 jam 15 minit berbanding masa perjalanan terdahulu iaitu 12
jam. Orang ramai dijangka akan menggunakan perkhidmatan ini ketika musim
perayaan dan cuti sekolah untuk perjalanan lebih selamat dan selesa. Implikasi
projek ini bakal mengurangkan kadar kemalangan dan kesesakan jalan raya, memajukan
pengangkutan rel, membangunkan sosioekonomi setempat serta meningkatkan sektor
pelancongan negara. Pengangkutan rel sangat popular dalam kalangan pelajar dan
pelancong yang inginkan kos pengangkutan yang rendah dan menjimatkan. Malaysia
masih mengekalkan spefikasi rel koloni
british iaitu lebar tolok landasan ialah 1000mm berbanding tolok standard iaitu
1435mm yang biasa digunakan kebanyakan negara yang membolehkan mereka
mengoperasi rel berkelajuan tinggi (HSR). Tren elektrik ‘KTM Class 93’ yang
ditempah khas dari negara China, reka bentuk yang dinamik dan spefikasi tren
yang bersesuaian dengan iklim dan spefikasi rel di Malaysia
Ulasan
Catat Ulasan